Interview Kees Dullaart

1. Wat voor werk doet u en op wat voor manier heeft dit te maken met kunst?
Mijn werk bestaat enerzijds uit het geven van gitaarles en anderzijds uit het spelen van gitaar.
Vooral dat laatste is kunstgericht omdat ik daar op een creatieve manier met klank mag omgaan.
De leskant is gericht om leerlingen eerst een stuk vakmanschap aan te leren en vervolgens te stimuleren om daar je eigen ei weer in kwijt te kunnen.

2. Wat is het leukste aan dit werk?
De mensen zijn het leukst. Als je gitaarles geeft dan krijg je 99% positieve lui over de vloer, die open staan om leuke dingen te gaan leren. Dat is fijn werken. Samen bouwen aan iets moois. 

3. Wilde u dit van jongs af aan al doen?
Vanaf mijn achtste jaar begon dit leven vorm te krijgen. Vanaf mijn elfde wist ik het zeker en heb ik mijn keus gemaakt om dag en nacht gitaar te gaan oefenen. 

4. Hoe bent u erop gekomen dit werk te doen?
Dit is begonnen, omdat ik het anderen heb zien doen en die hadden er zoveel lol mee, dat ik zwaar geinspireerd werd. En muziek zit me blijkbaar in het bloed. 

5. Hoe bent u begonnen en hoe heeft u naam gemaakt voor uw bedrijf/lessen?
Mijn gitaarlescarriere begon met het lesgeven op een muziekschool. Na de bankroet van deze school ben ik voor mezelf begonnen, met als start de leerlingen die ik al via de muziekschool had. Daarnaast heb ik wel wat geadverteerd in plaatselijke kranten en supermarkten, maar de mond-op-mond-reclame werkt het best.

6. Is er een opleiding nodig voor dit beroep? En welke opleiding heeft u zelf gevolgd?
Gitaarles geven is een vrij beroep, iedereen mag het doen. Ikzelf heb mijn opleiding gevolgd aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, alwaar ik Klassiek Gitaar ben gaan doen. Daarna heb ik me verdiept in alle andere gitaarsoorten en stijlen.

7. Wat is het minst leuke aan dit werk?
Dat het te leuk is en daarom kan ik slecht nee zeggen. Daardoor zit ik overvol met leerlingen en moet ik nu toch vaak nee verkopen tegen aspirant leerlingen 

8. Doet u naast les geven nog andere dingen met muziek?
Ik treed regelmatig op, maar op het moment niet meer in bandvorm. Vroeger wel heel veel gedaan, maar tegenwoordig maak ik andere keuzes.
Ook met optreden probeer ik heel divers te zijn. Soms folk, dan weer klassiek, dan weer rock, allemaal tof. 

9. Waar begint u met een nieuwe leerling? Dus wat is het proces of de werkwijze? 
Het ligt aan de leerling. Is-tie jong, puber of midlife of bejaard. Heeft-tie een vast omlijnd doel of is het een onbeschreven blad.
Het begin probeer ik wel altijd te laten bestaan om meteen met een mooi muziekstuk te laten spelen. Het belang daarvan is dat ik wil dat iedereen ervan doordrongen is dat theorie en techniek in dienst staan van schoonheid en niet andersom.

Maak jouw eigen website met JouwWeb