Rotterdam Philharmonisch Orkest (Strijkerskwartet)
Bezettingen instrumenten: Cello, Alt-viool, Twee violen
- Locatie
1. Waar was het?
In de aula van de GSR Rotterdam
2. Vond je dat een goede keuze?
Ja, het is de enige plek in onze school met een podium en genoeg ruimte voor heel Vwo 4. Ook is er een groot beeldscherm waar de filmpjes op afgespeeld konden worden,
- Het doel van het concert
1. Wat was de opzet/het idee?
Het idee was dat de CKV leerlingen van V4 allemaal filmpjes achter elkaar moesten zetten en daar klassieke muziek bij zoeken. En nu kwam er een strijkerskwartet van een professioneel orkest deze filmpjes begleiden
2. Is volgens jou de opzet geslaagd?
Ja, het Kwartet was erg goed en ik vond dat het echt een toegevoegde waarde aan de filmpjes had
3. Lukte het het orkest om over te brengen wat ze volgens jou wilde overbrengen?
Ja, ze voegde echt wat toe aan de filmpjes. Het versterkte vooral de emoties omdat ik persoonlijk de filmpjes een beetje vaag en vooral slecht geacteerd vond, Daarom zorgde het voor meer duidelijkheid.
- Beschrijving
1. Hoe zag het eruit?
Het kwartet zat voor het podium in een soort halve cirkel met ieder zijn eigen bladmuziek. Ze hadden allemaal zwarte kleding aan en het licht in de ruimte was gewoon de normale verlichting van de aula. Verder hing er boven het podium een scherm waar de filmpjes op werden afgespeeld, de geluidskwaliteit hiervan was niet al te best maar het volume was wel redelijk in verhouding met het volume van het kwartet.
- De uitvoering
1. Waar ging het concert over
Over de bij elkaar gezochte filmpjes van track your sound.
2. Wat is de vorm?
Ik zag niet echt een relatie tussen muziek en decor want er was niet echt een decor. Maar het draaide natuurlijk om de relatie tussen muziek en beeld, deze was wel goed te merken doordat je vaak duidelijk de sfeer uit het filmpje terug hoorde in de muziek.
3. Was de muziek instrumentaal, vocaal of beide?
De muziek was instrumentaal.
4. Welke instrumenten worden er gebruikt?
Cello, Alt-viool en twee violen.
5. Wat was de sfeer of stemming van de muziek?
Dat was dus heel afwisselend omdat de filmpjes ook andere emoties en sferen hadden. Maar er was bij bijvoorbeeld een verdrietig filmpje ook duidelijk verdriet of somberheid terug te horen in de muziek.
6. Wat is het verband tussen de filmscenes en de muziek?
Ik vond dat er in het eerste filmpje bij de presentatie scene een hele goede muziek keuze was gemaakt, ik kreeg er een soort van stuntelig en paniekerig idee bij en dat paste goed bij de sfeer van de scene en bij de emoties van Brian. In sommige scenes vond ik de muziek een beetje extreem terwijl er niet perse iets heel bijzonders gebeurde.
7. Vind je de toepassing als filmmuziek terecht of niet?
Ja, Ik vind de filmpjes op zichzelf niet bepaald boeiend dus ik denk dat deze muziek, en vooral als het live is want het kwartet was indrukwekkend op zichzelf, een goede toevoeging is op de filmpjes.
8. Tot welke genre behoort de opvoering?
Klassieke muziek
9. Geef achtergrond informatie
Er was nu geen dirigent aanwezig aangezien het een kwartet was maar het volledige orkest is heel groot en doet ongeveer 3 keer per week optredens en dan nog kleine dingen zoals bij ons op school erbij. Voor de mensen uit het orkest is het gewoon hun baan, ze oefenen op dinsdag woensdag en dan zijn er ongeveer 3/4 optredens diezelfde week. De meeste leden hebben wel een muzikale opleiding gedaan en vaak op het conservatorium. Om in het Rotterdams Philharmonisch orkest te komen moet je een auditie doen die bestaat uit verschillende rondes en uiteindelijk komt er een winnaar uit. het verschilt natuurlijk per open vacature maar er zullen ongeveer 100 mensen op zo'n auditie komen. Er komen mensen van over heel de wereld om auditie te doen dus het zijn niet alleen maar Rotterdammers of Nederlanders. Verder kost een concertkaartje voor het Philharmonisch meestal 10 euro.
- Luisterwijzer Muziek
1. Wat hoor je: welk aspect van de muziek trekt veel aandacht?
Melodie
Dynamiek
Harmonie
2. Hoe komt het dat dat de aandacht trekt?
Het komt vooral door het samenspel, ze zijn niet alle vier alleen bezig met hun eigen bladmuziek en nootjes spelen maar luisteren heel goed naar elkaar en spelen met elkaar mee en op elkaar in. Zo ontstaat er een heel natuurlijke harmonie van de verschillende instrumenten. Per muziekstuk wat ze speelde was er ook veel afwisseling tussen opeens harde of juist zachte muziek en daarom viel de dynamiek mij ook op. De melodie vond ik over het algemeen gewoon heel mooi en het klonk bijna foutloos dus vandaar dat dat mij ook opviel.
3. Wat hoor je? Geef karakterisering van sfeer of stemming van de muziek onder een scene.
Ik heb gekozen voor de scene van het gesprek met Brian, zijn moeder en meneer Naaktgeboren uit het eerste filmpje.
- Somber, plechtig of rustig --> Somber
- Dreigend of mysterieus --> Dreigend
- Heftig, Chaotisch of vrolijk --> Heftig
4. Wat veroorzaakt die sfeer of stemming?
Vooral de muziek maar zeker in combinatie met het filmpje vooral als de moeder van Brian boos wordt en Brian uiteindelijk een ongelooflijk overdreven bui zijn stoel naar achter gooit en het lokaal uit 'stormt'. Dit in combinatie met de redelijk heftige/onheilspellende muziek zorgde voor de keuzes: Somber, Dreigend en Heftig.
5. Wat is het verband tussen film en muziek? Kies een scene en leg uit.
Zoals als ik al eerder zei vond ik de presentatie scene een van de beste voorbeelden omdat in het filmpje heel duidelijk te zien is dat Brian zenuwachtig is, niet uit zijn woorden komt en dat het niet helemaal lekker loopt. Dit hoor je heel erg terug in de muziek: Erg korte/onverwachte nootjes soms, Soms wat dissonante noten erdoor heen en over het algemeen een beetje een somber en chaotisch muziekstuk. Dus in het bijzonder tijdens deze scene vond ik de muziek er erg goed bij passen.
6. Welke betekenis of functie heeft de muziek volgens jou?
Overduidelijk was dat de functie van de muziek was om de sferen en emoties van de filmpjes te versterken (dit hadden de filmpjes ook duidelijk wel nodig.)
Verder was de muziek gewoon erg mooi,
- Concertervaring
Ik vond het een best leuk concert, vooral omdat de filmpjes met de muziekstukken echt uit waren uitgezocht door leerlingen en dat dat dan gespeeld wordt door professionele orkestleden is natuurlijk leuk om te zien. Verder vond ik de filmpjes dus niet echt boeiend en het werd vooral een beetje saai doordat de twee 'winnaars' dezelfde persoon hadden gekozen dus er waren nogal wat dezelfde filmpjes dus bij het tweede filmpje viel mijn aandacht een beetje weg. Verder vond ik het ook wel goed dat we nog de kans kregen om vragen te stellen aan het kwartet en dat we zo dus wat achtergrond informatie te weten zijn gekomen over het Philharmonisch orkest. Ik vond niet echt iets heel verrassend behalve dat er zo'n mooi, vol en hard geluid kwam uit een groepje van 4 mensen. Behalve dat de geluidskwaliteit van de filmpjes wat beter had gemogen heb ik niet zoveel negatiefs te zeggen.


Maak jouw eigen website met JouwWeb